Bokslutskommuniké 2021
JVAB är ett stabilt, långsiktigt företag med vision att bli Stockholms bästa anläggnings[1]företag. Det blir vi när vi har gladast medarbetare och kunder samtidigt som vi har högst lönsamhet av våra konkurrenter. Trots ännu ett år med pandemi i världen så har JVABs stolta medarbetare för sjunde året i rad överträffat målsättningarna. Nöjd Kund Index hamnar på fantastiska 4,47 (av 5) och Nöjd Medarbetare Index på 4,53 (av 5).
Omsättningen för året ökar med 7,6% till 839 (780) mkr och rörelseresultat minskar till 68 (77) mkr vilket
motsvarar en rörelsemarginal på 8,1%.
Årets höga resultat beror på en kombination av flera komponenter i linje med den långsiktiga strategin som
minimalt antal förlustprojekt, hög lönsamhet i projekt samt låga garanti- respektive administrationskostnader.
Orderingång
Orderstocken vid utgången av året ökade, trots ökad konkurrens om uppdragen, med 11% till 619 (558) mkr.
Nya projekt
Några av de större projekt som erhölls under verksamhetsåret:
– Mark- och VA arbeten för exploatering av området Trädgårdsstaden till Upplands Bro kommun.
– Anläggningsarbeten för exploatering i Slakthusområdet, Stockholm, till Atrium Ljungberg
– Mark- och VA arbeten för exploatering av området Tumba skog till Botkyrka kommun.
– Mark- och betongarbeten för Biljetthall i Stadshagen till Stockholms Stad
– VA arbeten i Rågsvedsvägen till Stockholm Vatten
– Anläggningsarbeten för exploatering av Ådö skog till Upplands Bro kommun
– Ombyggnad av Engelbrektsgatan till Stockholm Stad
– Mark- och VA arbeten för exploatering av området Jordbro 1 & Långbäling till Haninge kommun
Utöver ovanstående är vi stolta över att ha blivit ramavtalsleverantör till Upplands Bro kommun, Haninge
kommun, Stockholms Stads Exploateringskontor samt Trafikkontoret.
På rätt väg
”JVABs vision är att bli Stockholms bästa anläggningsföretag och resultatet för våra tre övergripande mål –
gladast kunder, gladast medarbetare och bäst lönsamhet i klassen visar att vi har kommit långt. Vi kommer
fortsätta prioritera projekt och kunder samt att sätta ihop rätt organisation för uppdragen. Ständiga förbättringar
med prioriterade kunder i fokus ger bra grund för fortsatt, långsiktig och hållbar, lönsamhetsutveckling.”
– säger Fredric Kastevik, VD på JVAB.
