Bokslutskommuniké 2017
JVABs medarbetare är stolta över att jobba i företaget – och stolta medarbetare gör bra jobb. Tillsammans har vi återigen överträffat målsättningarna. Trots hård konkurrens om duktiga medarbetare så har vi ökat från 120 till 136 medarbetare med förbättrad lönsamhet och fortsatt stabil finansiell ställning.
Omsättningen för året ökar 29% till 589 (455) mkr och rörelseresultat ökar med 34% till 25,3 (18,9) mkr.
Det operativa kassaflödet minskar till 10,8 (26,7) mkr på grund av tillfällig bindning av rörelsekapital i form av ökad volym och många större projekt i uppstartskede.
Orderingång
Orderstocken, vid utgången av året, ökade med 36% till 477 (351) mkr.
Orderingången på 708 (565) mkr under året motsvarar en ökning med 25% mot föregående år.
Nya projekt
Några av de större projekt som erhölls under verksamhetsåret:
– Totalentreprenad för huvudvattenledning samt teknikhus till Haninge kommun.
– Hästhagsparken i Norra Djurgårdsstaden till Exploateringskontoret.
– Exploaterings- samt markarbeten för bostadsområdet Fredsborg, etapp 3.
– Ombyggnad av Lidingövägen till Stockholms Stad, Trafikkontoret.
– Ledningsarbeten på Skärholmsvägen i Huddinge åt Stockholm Vatten.
– Markarbeten för modernisering av Viksjö centrum åt Järfälla kommun.
– Markförstärkningar för kommande exploatering i Vegastaden.
– Anläggning av arbetsgator och ledningar i Väsjöområdet till Sollentuna kommun.
– Anläggning samt flytt av koloniområde på Årstafältet åt Stockholms Stad, Exploateringskontoret.
Nöjda medarbetare och kunder
Trots en ökad volym projekt så har vi lyckats att göra både medarbetare och kunder ännu lite mer nöjda från en redan väldigt hög nivå.
Nöjd Medarbetare Index på en skala 1-5 ökade till 4,32 (4,30) samtidigt som Nöjd Kund Index ökade till 4,27 (4,24) mellan åren 2015-2017.
Långsiktig strategi
Förutsättningarna för en, fortsatt, långsiktig lönsamhetstillväxt är väldigt goda. Nöjda medarbetare och kunder är grunden till detta.
”Vi fortsätter vårt arbete med att minimera antalet förlustprojekt i verksamheten genom att prioritera projekt och kunder samt sätta ihop rätt organisation för uppdragen. Vi prioriterar inte tillväxt, det är resultat i form av nöjda kunder, glada medarbetare samt rörelseresultat som ska prioriteras. Då kommer tillväxten av bara farten.” – säger Fredric Kastevik, VD på JVAB.