Bokslutskommuniké 2016
JVAB har under året överträffat sina målsättningar. Trots hård konkurrens om duktiga medarbetare så har JVAB vuxit från 109 till 120 medarbetare med ökad lönsamhet och stabil finansiell ställning. Verksamhetsåret ger en fortsatt bra grund för långsiktig lönsamhetstillväxt.
Omsättningen för året ökar 4% till 455 (436) mkr och rörelseresultat ökar med 20% till 18,9 (15,8) mkr.
Det operativa kassaflödet ökade med 31% till 26,7 (20,4) mkr.
Orderingång
Orderstocken, vid utgången av året, ökade med 38% till 351 (255) mkr.
Orderingången på 565 (524) mkr under året motsvarar en ökning med 8% mot föregående år. Träffbilden vid anbudstävlingar under de sista tolv månaderna är 40% (41) av avlämnad volym.
Nya projekt
Några av de större projekt som erhölls under verksamhetsåret:
– Exploatering av Kolartorp etapp 3 till Haninge kommun
– Växthusvägen, exploateringsarbete på totalentreprenad till Järfälla kommun
– Exploaterings- samt grundläggnings arbeten för projekt West Side Solna åt SSM
– Exploatering för ny stadsdel i Vega till Haninge kommun
– Exploatering av Sjödalsvägen/ Centralvägen i Huddinge kommun
– Lednings- och betongarbeten i projekt Packrummet till Exploateringskontoret
– Ledningsarbeten i Stenängsvägen åt Stockholm Vatten
– Ombyggnad av Fredsborgsparken i Liljeholmen åt Exploateringskontoret
Utöver ovanstående så valde Stockholm Vatten att förlänga nuvarande ramavtal. JVAB och SSM tecknade ett samarbetsavtal där JVAB blir en strategisk partner för mark- och anläggningsarbeten i samverkan. JVAB erhöll även förlängning av nuvarande avtal med Stockholm Stads Exploateringskontor.
JVABs specialistenhet för schaktfria metoder har utökat antalet ramavtal till Nacka Vatten AB och kommunerna Danderyd, Järfälla, Vaxholm, Norrtälje, Värmdö, Salem, Nykvarn, Sigtuna, Upplands Väsby och Sundbyberg.
Långsiktig strategi
De senaste två åren har vi på JVAB jobbat hårt med att minimera antalet förlustprojekt. Det är ett långsiktigt arbete där vi prioriterar projekt, sätter ihop rätt organisation samt samarbetar med kunder som vi vill jobba långsiktigt med. Det arbetet har gett resultat och gör att vi nu har en fantastiskt grund att ta avstamp från. Hela 99% av försäljningen under året var till prioriterade kunder – säger Fredric Kastevik, VD på JVAB.